Sociaal

Omschrijving

Bedrag

V/N

I/S

Lasten

Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)

De bijdrage in het subsidieresultaat van het WSW bedrijf Pantar bedraagt € 1.950.000. In de begroting is een raming opgenomen van € 2.022.000. Hierdoor is een positief verschil te melden van € 72.000.

De gemeente Diemen staat garant voor de loonkosten van de medewerkers op grond van de WSW. Het WSW-bedrijf Pantar ontvangt daarvoor een subsidiebedrag van de gemeente. De subsidie is te hoog gebleken en het verschil € 13.000 wordt door Pantar worden terugbetaald.

85

V

I

Re-integratie / participatie
Het re-integratiebudget bestemd voor re-integratietrajecten waarmee uitkeringsgerechtigden aan het werk gaan en blijven bij een werkgever is minder benut dan verwacht. De belangrijkste reden hiervan is de coronacrisis waardoor cliënten moeilijker konden worden geplaatst bij een werkgever. Het betreft een bedrag ad. € 73.000.

73

V

I

Wmo maatwerkvoorzieningen en vervoer
Er is minder uitgegeven dan geraamd voor Individuele begeleiding (hier volgt nog eventueel een aanpassing op het bedrag n.a.v. de productieverantwoordingen).

De uitgaven voor Hulp bij het Huishouden zijn hoger uitgevallen dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van de tarieven als gevolg van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen en een toename van het aantal inwoners dat Hulp bij het Huishouden ontvangt. 

195

V

I

Wmo collectieve voorzieningen
Door de coronacrisis is beduidend minder gebruik gemaakt van activiteiten voor cliëntondersteuning.

152

V

I

Specialistische jeugdzorg (inclusief speciaal onderwijs)
In 2020 heeft een jeugdzorgaanbieder ons facturen gestuurd aan declaraties voor gegeven jeugdzorg uit vorige jaren.

Zij waren zelf niet bij met hun administratie, maar gezien hier sprake was van de algemene verjaringstermijn van 5 jaar hebben zij deze kosten

alsnog bij ons in rekening kunnen brengen.

In 2018 is er in plaats van de SPICs afgerekend op werkelijke kosten. Bij een groep herstelclienten (financiering op basis van 70/30 regeling) loopt de zorg nog tot in 2019 en 2020 door. Ook in deze jaren zal dus op werkelijke kosten moeten worden afgerekend. Dit gebeurt op basis van vastgestelde overeenkomsten. Dit heeft geleid tot een incidenteel nadeel.

Ook was er een terugvordering opgenomen voor zorgproducten waarbij systeemtechnisch een maand te veel was betaald, maar de aanvankelijke

raming aan terugvordering bleek in werkelijkheid en na gesprekken met de zorgaanbieders te hoog. Hier hebben wij een afboeking op moeten laten plaatsvinden.

-451

N

I

Nieuwe wet Inburgering
Voor een toelichting verwijzen wij naar het programma Sociaal, onderdeel over te hevelen budgetten.

89

V

I

Overige verschillen

-4

N

I

Totaal verschil lasten

139

V

-

Omschrijving

Bedrag

V/N

I/S

Baten

Jeugd
Wij hebben een voordeel van circa € 85.000 op dit onderdeel. Dit is voor € 26.000 veroorzaakt door subsidie-bijdrage van de gemeente Amsterdam voor de implementatie van de Wet Verplichte GGZ die niet was begroot. Het overige deel heeft te maken met verrekeningen die betrekking hebben op betaalde declaratie voor Jeugdzorg. Bij verhuizingen van jeugdigen kunnen wij eerder betaalde declaraties van jeugdzorg verhalen op de nieuwe gemeente waarnaar de jeugdige verhuisd is.

85

V

I

Overige verschillen

5

V

I

Totaal verschil baten

90

V

-

Reserves (dotaties/onttrekkingen)

-

-

-

-

Totaal Reserves (dotaties/onttrekkingen)

-

-

-

Totaal verschil resultaat na bestemming Sociaal

228

V

-

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf