Digitaal opkopersregister

Een specifiek onderdeel van de aanpak van ondermijning is het tegengaan van heling. Daartoe is het Digitaal Opkopers Register (DOR) ontwikkeld. In 2017 is in de Algemene Plaatselijke Verordening voor een aantal bedrijven in de gemeente Diemen een DOR verplicht opgelegd. In het DOR registreren handelaren goederen die zij in- en verkopen. Het DOR staat in voortdurend contact met het register waarin gestolen goederen zijn geregistreerd. Op die manier blijkt snel of goederen die worden opgekocht of verkocht als gestolen staan geregistreerd. Het toezien en handhaven van het DOR is een extra taak. Deze taak kan niet belegd worden binnen de huidige beschikbare capaciteit. Hiervoor is een structurele capaciteitsuitbreiding gevraagd van 0,2 fte.

In de verdere praktijk is gebleken dat deze handhavingstaak een grote administratieve bijdrage vraagt. Gelet hierop en gelet op de omstandigheid dat het niet goed mogelijk bleek om een toezichthouder voor 0,2 fte aan te nemen, dan wel deze 0,2 fte onder te brengen bij de reeds in dienst zijnde toezichthouders, is deze 0,2 fte in 2020 toegevoegd aan de administratieve ondersteuner OOV. Hiermee wordt verder bijgedragen aan het inbedden van dit onderwerp in de integrale aanpak ondermijning. Vanwege corona is een actieve inzet op dit vlak achtergebleven.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf