Inkomen en armoede

Omschrijving

Bedrag

V/N

I/S

Lasten

Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG)
In de begroting zijn de bijstandslasten begroot op € 7.056.000.
De werkelijke bijstandslasten bedragen € 6.390.000.
Het aantal bijstandsgerechtigden is in 2020 met 12,5% toegenomen ten opzichte van 2019. Een oorzaak hiervan is de effecten van de coronacrisis
De financiële effecten hiervan zullen naar verwachting pas duidelijker zichtbaar worden in 2021.

De BUIG is een open-eind regeling.

Dit betekent dat de gemeente de wet moet naleven en zorg moet dragen voor
de rechthebbenden op eventuele bijstand. Mogelijke tekorten komen ook voor rekening van de gemeente.

666

V

I

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo).
Het Rijk heeft vooraf aan de gemeenten voorschotten verstrekt voor de financiering van de uitkerings- en uitvoeringskosten Tozo (Staatcourant 29 april 2020 nummer 2020-0000060351). De omvang ervan was afgestemd op de te verwachten kosten, inclusief de kosten als gevolg van onderhevige regeling. Gemeenten ontvangen achteraf een definitieve vergoeding voor de uitkerings- en uitvoeringskosten van Levensonderhoud en Bedrijfskapitaal. Dit op basis van nacalculatie conform de verantwoording in de SiSa-bijlage.

Er is in 2020 meer uitgegeven aan levensonderhoud en bedrijfskapitaal (Tozo) dan is bevoorschot door Het Rijk. Deze regeling is echter budgettair neutraal voor de gemeente en derhalve is voor het verschil een vordering opgenomen aan nog te ontvangen gelden van Het Rijk. Zie ook de toelichting bij baten.

-1.740

N

I

Voorziening dubieuze debiteuren

De mate van oninbaarheid en de hoogte van het debiteurensaldo is de basis voor de dotatie aan de voorziening. Bij de rekening is op basis van het debiteurensaldo de hoogte van de voorziening bepaald. De dotatie bedraagt € 153.000. Het saldo van de voorziening per 31-12-2020 wordt dan € 1.322.000

-153

N

I

Armoedebeleid
Het tekort op het budget van € 59.000 wordt in grote mate veroorzaakt door hogere uitgaven dan geraamd voor bewindvoeringskosten en inrichtingskosten.

-59

N

I

Kwijtschelding afvalstoffenheffing

Bij de vaststelling van de Begroting 2018 is via een amendement besloten om het budget voor kwijtschelding (€ 250.000) niet meer mee te nemen in de berekening van het tarief afvalstoffenheffing.

Kwijtschelding wordt gezien als onderdeel van armoedebeleid en schuldhulpverlening. De verantwoording vindt daarom op dit programma plaats. In de paragraaf Lokale Heffingen wordt specifiek over 'Kwijtschelding' gerapporteerd.

43

V

S

Schuldhulpverlening
De Regeling Uitstroom Bronheffing (RUB) is door de coronacrisis niet in 2020 uitgewerkt.

53

V

I

Overige verschillen
Dit betreft diverse overige verschillen

16

V

I

Totaal verschil lasten

-1.174

N

-

Omschrijving

Bedrag

V/N

I/S

Baten

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
In 2020 is meer uitgegeven aan levensonderhoud en bedrijfskapitaal (Tozo) dan is bevoorschot door Het Rijk. Deze regeling is echter budgettair neutraal voor de gemeente. Voor het verschil is een vordering opgenomen aan nog te ontvangen gelden van Het Rijk (o.b.v. nacalculatie in de SiSa-bijlage). Zie ook de toelichting bij lasten.

1.740

V

I

Gemeentelijk armoedebeleid
In verband met de coronacrisis is er terughoudend omgegaan met het incasseren van de openstaande vorderingen. Hierdoor is er minder ontvangen dan geraamd.

-35

N

I

Overige verschillen
Dit betreft diverse overige verschillen.

10

V

I

Totaal verschil baten

1.715

V

I

Reserves (dotaties/onttrekkingen)

-

-

-

-

Totaal Reserves (dotaties/onttrekkingen)

-

-

-

Totaal verschil resultaat na bestemming Inkomen en armoede

541

V

-

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf