Treasurybeheer

Bij het treasurybeheer onderscheiden we de volgende deelfuncties:

  • Risicobeheer (renterisico's en kredietrisico's);

  • Kasbeheer;

  • Gemeentefinanciering.

Risicobeheer

Risicobeheersing vormt één van de pijlers van de Wet Fido. In beginsel kunnen de risico’s die verbonden zijn aan de uitvoering van de treasuryfunctie worden onderscheiden in renterisico’s, kredietrisico’s, koersrisico’s en valutarisico’s. Voor onze gemeente zijn de twee laatstgenoemde risico’s niet van toepassing, want onze gemeente heeft geen vrij verhandelbare aandelen en dergelijke en leningen worden uitsluitend verstrekt, aangegaan of gegarandeerd in euro’s.

Renterisico's

Renterisico kortlopende schuld

Het financieren van de gemeentelijke huishouding door middel van kortlopende geldleningen en de kredietfaciliteit bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten (BNG) is gebonden aan de norm die de kasgeldlimiet van de Wet Fido stelt. Dit is 8,5% van het begrotingstotaal per 1 januari van het begrotingsjaar.

Kasgeldlimiet

Met de kasgeldlimiet is in de Wet Fido een norm gesteld voor het maximum bedrag waarop de gemeente haar bedrijfsvoering mag financieren met kortlopende leningen (< 1 jaar). Daaronder valt ook het 'rood' staan bij de bank. De norm bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Er is sprake van een overschrijding van de kasgeldlimiet wanneer de netto kortlopende schuld per de eerste dag van elk van de drie maanden in een kwartaal, hoger is dan de berekende limiet.

In 2020 bedroeg het begrotingstotaal van de gemeente € 87,4 miljoen. De kasgeldlimiet voor de gemeente bedroeg € 7,4 miljoen.

Kasgeldlimiet

1ste kwartaal

2de kwartaal

3de kwartaal

4de kwartaal

1. Toegestane kasgeldlimiet

Begrotingstotaal 2020

87.448

87.448

87.448

87.448

- in procenten van de grondslag

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

- in bedrag

7.433

7.433

7.433

7.433

2. Omvang vlotende korte schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

10.000

10.000

5.000

12.500

Schuld in rekening-courant

-

-

-

-

Gestorte gelden door derden < 1 jaar

-

-

-

-

Totale omvang van de vlotende schuld

10.000

10.000

5.000

12.500

3. Vlotende middelen

Contante gelden in kas

-

-

-

-

Tegoeden in rekening-courant

573

545

570

533

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

4.593

12.100

8.043

10.452

Totale omvang van de vlotende omvang

5.166

12.645

8.613

10.985

Toets kasgeldlimiet

Totaal neto vlotende schuld (2)-(3)

4.834

-2.645

-3.613

1.515

Toegestane kasgeldlimiet (1)

7.433

7.433

7.433

7.433

Ruimte (+)/Overschrijding (-) = (1)-(4)

2.599

10.078

11.046

5.918

In 2020 heeft de gemeente meerdere kasgeldleningen aangetrokken. Alle kasgeldleningen hadden een periode van een kwartaal. Door nauwkeurig een liquiditeitsbegroting te maken is de gemeente altijd onder het limiet gebleven.

Renterisico langlopende schuld

Met de renterisiconorm is in de Wet Fido een norm gesteld voor het renterisico op langlopende opgenomen leningen. Op onderstaande Modelstaat B moet de gemeente aan de provincie rapporteren over het renterisico gedurende een periode van vier jaren. De herfinanciering van jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen van lopende geldleningen mogen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Het renterisico wordt getoetst aan het bedrag van de renterisiconorm.

De volgende tabel geeft de renterisiconorm weer voor 2020.

Modelstaat B

Variabelen renterisiconorm

Begroot
2020

Rekening
2020

Stap

Berekening Renterisiconorm

(4a)

Begrotingstotaal 2020

87.448

93.028

(4b)

Percentage regeling

20%

20%

(4) = (4a x 4b/100)

Renterisiconorm

17.490

18.606

Berekening ruimte / overschrijdiing

-1

Renteherzieningen

-

-

-2

Aflossingen

4.000

4.000

-3

Renterisico (1+2)

4.000

4.000

-4

Renterisiconorm

17.490

18.606

(5a) = (4>3)

Ruimte onder renterisiconorm

13.490

14.606

(5b) = (3>4)

Overschrijding renterisiconorm

-

-

Uit de tabel blijkt dat de gemeente in 2020 de renterisiconorm niet heeft overschreden.

Kredietrisico's

Deze kunnen zich op twee manieren manifesteren:

1. Kredietrisico's op uitgezette deposito's en verstrekte langlopende leningen

In 2020 had de gemeente geen overtollige liquiditeiten op deposito staan. In 2020 zijn er geen nieuwe langlopende leningen verstrekt.

Bij de reeds verstrekte langlopende geldleningen loopt de gemeente een beperkt risico. Onder 'Uitzettingen' staan ze in een overzicht aflopend naar risico gerangschikt. Ze voldoen alle aan de eisen gesteld in de Wet Fido en het Treasurystatuut of zijn expliciet door de Raad goedgekeurd. Geen enkele geldnemer is in 2020 in gebreke gebleven wat betreft zijn betalingsverplichting.

2. Kredietrisico's op borgstelling (gemeentegaranties)

Hier maken we onderscheid tussen achtervang (indirecte borgstelling) en directe borgstelling.

Diemen bekleedt samen met het Rijk een achtervangpositie bij de stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW).
Hierdoor staat onze gemeente indirect borg voor langlopende leningen die onder directe borging van het WSW aan woningcorporaties zijn verstrekt. Voor hypothecaire geldleningen met Nationale Hypotheek Garantie die onder directe borging van het WEW aan particulieren zijn verstrekt, geldt de achtervangpositie tot 1 januari 2014. Voor hypotheken afgesloten na die datum heeft het Rijk de achtervangpositie van de deelnemende gemeenten voor 100% overgenomen. Geen van beide stichtingen heeft in 2020 aanspraak gemaakt op de achtervangpositie.

Bij directe borgstelling staat de gemeente jegens geldgevers borg voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen die door lokale organisaties, instellingen of verenigingen zijn aangetrokken en die activiteiten verzorgen welke in het verlengde liggen van de gemeentelijke publieke taak.

In de volgende tabel zijn de leningen opgenomen waarvoor de gemeente zich direct borg heeft gesteld.

Gewaarborgde geldleningen

Geldnemer

Geldgever

Oorspronk.
bedrag
geldlening

Restant-
schuld
31-12-2019

Vermeer-
dering
2020

Aflossing
2020

Restant-
schuld
31-12-2020

Rente
perc.

Kinderkorf

BNG 40.104135

1.600

1.310

-

40

1.270

3,65%

Soc. Medisch Centrum Diemen-Zuid

BNG 40.81323.02

420

310

-

19

291

6,32%

BNG 40.104135

392

261

-

13

248

6,27%

Cordaan Parkstad

Fortis ASR

3.176

741

-

105

636

7,04%

BNG 40.85966

3.176

847

-

106

741

6,58%

BNG 40.92554

2.198

676

-

84

592

6,35%

St. Ouddiemerlaan 543

Rabobank Utrecht

771

573

-

15

558

3,95%

BNG

500

317

-

17

300

4,97%

Woonstichting de Key

BNG 40.82349.02

3.676

1.557

-

378

1.179

5,77%

Amsterdamse Mij. tot Stadsherstel

St. Nat. Restauratiefonds

272

90

-

11

79

2,20%

Totaal

16.181

6.682

-

788

5.894

Alle geldnemers hebben in 2020 tijdig aan hun betalingsverplichtingen voldaan. Er is in 2020 geen nieuwe borgstelling afgegeven.

Kasbeheer

Met de renterisiconorm is in de Wet Fido een norm gesteld voor het renterisico op langlopende opgenomen leningen. Op onderstaande Modelstaat B moet de gemeente aan de provincie rapporteren over het renterisico gedurende een periode van vier jaren. De herfinanciering van jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen van lopende geldleningen mogen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Het renterisico wordt getoetst aan het bedrag van de renterisiconorm.

De Gemeentefinanciering

Voor de financiering van de diverse investeringen trekt de gemeente langlopende leningen (langer dan 1 jaar) aan. Per 1 januari 2020 stond er voor een totaalbedrag van € 45 miljoen aan opgenomen leningen op de balans. In 2020 is er een lening van € 4 miljoen vrijgevallen. Deze lening is niet hergefinancierd. Hierdoor heeft de portefeuille langlopende leningen op 31 december 2020 een omvang van € 41 miljoen.

Portefeuille langlopende leningen

Geldgever

Boekwaarde
31-12-2019

Opname
2020

Aflossing
2020

Boekwaarde
31-12-2020

Soort
lening

Rente-
percentage

BNG

4.000.000

-

4.000.000

-

Fixe

3,240%

Waarborgfonds voor de Zorg

4.000.000

-

-

4.000.000

Fixe

3,300%

BNG

6.000.000

-

-

6.000.000

Fixe

1,949%

Provincie Groningen

5.000.000

-

-

5.000.000

Fixe

1,300%

BNG

5.000.000

-

-

5.000.000

Fixe

1,958%

Aegon Levensverzekering

7.500.000

-

-

7.500.000

Fixe

1,030%

BNG

7.500.000

-

-

7.500.000

Fixe

0,900%

BNG

6.000.000

-

-

6.000.000

Fixe

1,550%

Totaal

45.000.000

-

4.000.000

41.000.000

Uitzettingen

Behalve langlopende opgenomen leningen heeft de gemeente ook langlopende uitgezette leningen. Deze zijn verstrekt in het kader van de publieke taakuitoefening.

Langlopende uitzettingen

Boekwaarde
31-12-2019

Opname
2020

Aflossing
2020

Boekwaarde
31-12-2020

Hypothecaire geldleningen

826

-

-168

658

Lening aan SVn

6.424

92

-

6.516

Leningen aan diverse sportverenigingen

332

-

-134

198

Overige langlopende uitzettingen

141

-

-22

119

Totaal

7.723

92

-324

7.491

De sportverenigingen hebben € 133.000 afgelost. Bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) is de rente a € 92.000 van 2020 toegevoegd.

Saldo financieringsfunctie

Het saldo van de financieringsfunctie bestaat uit het saldo van:

  • De werkelijk betaalde rente over aangetrokken leningen en opgenomen middelen in rekening courant ("roodstand");

  • De werkelijk ontvangen rente over verstrekte leningen, beleggingen (deposito's) en credit-saldi in rekening courant.

Het volgende overzicht is een saldo van de werkelijk betaalde en ontvangen rente en vergelijkt ze met de bedragen van de begroting.

Saldo financieringsfunctie

Begroting
2020

Rekening
2020

Verschil
2020

Betaalde rente langlopende leningen o/g

-780

-758

22

Betaalde rente kortlopende leningen o/g

-5

-

5

Ontvangen rente langlopende leningen u/g

80

116

36

Ontvangen rente kortlopende leningen u/g

20

26

6

Totaal

-685

-616

69

Door een veranderd rentepercentage hebben we in 2020 minder rente op langlopende leningen moeten betalen dan begroot. Ook hebben we meer rente ontvangen op langlopende leningen.

In 2020 heeft de gemeente kasgeldleningen opgenomen, maar door een negatieve rente stand heeft de gemeente rente ontvangen in plaats te moeten betalen. Daarnaast is er vanuit de Stimuleringsfonds Huisvesting (SVn1) meer rente ontvangen dan begroot.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf