Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
1. Voldoende betaalbare parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument | |||
1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers | |||
1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) | |||
1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers |
Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument | |
1.1.1 - Uitbreiden en aanpassen parkeerregulering op basis van resulaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT) | Vanwege Corona zijn veel bewoners thuis, terwijl er in een normale parkeersituatie meer uitwisseling is van parkerende doelgroepen, zoals bewoners en werknemers. Vanwege de samenloop met wegwerkzaamheden heeft dit met name in Centrum West voor parkeerklachten van bewoners gezorgd. Deze klachten hebben, mede vanwege het tijdelijk karakter, niet geleid tot een aanpassing of uitbreiding van parkeerregulering. |
1.1.2 - Parkeermonitoring d.m.v. meting parkeerdruk en ontvangen parkeerklachten | Vanaf augustus meet de scanauto in het kader van de parkeerhandhaving periodiek de parkeerdruk in de straten waar parkeerregulering is. Op deze manier is de ontwikkeling van de parkeerdruk goed te volgen. |
Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers | |
1.2.1 - Waar nodig bijsturen van parkeerregulering (maatwerk) | De gemeten parkeerdruk door de scanauto laat in de diverse straten een acceptabele parkeerdruk zien waardoor bijsturing niet nodig was. |
1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen op eigen terrein bij nieuwbouwplannen | Nieuwe ontwikkelingen zijn getoetst aan de concept nota parkeernormen of de in de bestemmingsplannen opgenomen parkeernormen. Parkeren op eigen terrein was hierbij het uitgangspunt, uitzonderingen vinden plaats op basis van maatwerkafspraken. |
1.2.3 - Handhaven parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen | Dit heeft plaatsgevonden in heel 2020, waarbij per augustus de opvolgscoooter met BOA verbaliseert op basis van input van de scanauto. |
1.2.4 - Het aanvragen van electrische laadpalen op parkeerlocaties wordt actiever aangeboden | Inwoners kunnen via onze website een aanvraag voor een laadpaal indienen. In 2020 is door 42 inwoners van Diemen een laadpaal aangevraagd, een deel hiervan hebben we gehonoreerd. In 2020 zijn 22 nieuwe laadpalen in Diemen gerealiseerd, daarnaast is voor een aantal locaties een laadpaal in voorbereiding. |
Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) | |
1.3.1 - Uitbesteden werkzaamheden op basis van beste kosteneffectiviteit | In 2020 is de aanbesteding parkeerhandhaving afgerond waarbij op basis van de beste kosteneffectiviteit een contract is gesloten met Egis Parking Services. |
1.3.2 - Actueel houden parkeerexploitatie | Vindt maandelijks plaats. |
1.3.3 - Parkeertarieven baseren op sluitende parkeerexploitatie | De raad heeft de Tarieventabel opnieuw vastgesteld. Hierin zijn de tarieven voor het wielklemmen opgenomen. |
Subdoel 1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers | |
1.4.1 - Bijplaatsen fietsenstallingen indien nodig en mogelijk | We zorgen bij herinrichtingen en ruimtelijke ontwikkelingen voor voldoende parkeermogelijkheden voor fietsen. Concreet zijn in 2020 bij een VvE aan het Julianaplantsoen, in de Arent Krijtsstraat en op Roggekamp fietsenklemmen bijgeplaatst. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
1.2.1 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen | NB | 50 | 47 |
2. Diemen is een verkeersveilige gemeente
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
2.1 - Duurzaam veilig ingerichte woonwijken, met toepassing van 30 km zones | |||
2.2 - Verkeersveilige fietsroutes |
Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 2.1 - Duurzaam veilig ingerichte woonwijken met 30 km zones | |
2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig maatregelen met 30 kilometerzones bij herinrichtingen (Diemen-Noord, Centrum West, Holland Park, Plantage de Sniep) | De Burg. Bickerstraat is opnieuw ingericht en de herinrichting van de Oost West As is grotendeels afgerond. In Diemen Noord en Centrum West wordt het groot onderhoud verder voortgezet. In de 1e fase van Holland Park is een groot deel van de openbare ruimte opgeleverd. |
2.1.2 - Deelname aan verkeersveiligheid campagnes | Wij nemen deel aan regionale verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam (programma Verkeer en Meer). In 2020 zijn vanwege de coronacrisis veel campagnes niet of in aangepaste vorm georganiseerd. |
Subdoel 2.2 - Verkeersveilige fietsroutes | |
2.2.1 - Toepassen duurzaam veilig maatregelen ten behoeve van fietsers bij herinrichtingen (o.a. Diemen-Noord, Oost-West As, Holland Park) | De Burg. Bickerstraat is opnieuw ingericht en de herinrichting van de Oost West As is grotendeels afgerond.In Diemen Noord en Centrum West wordt het groot onderhoud verder voortgezet. In de 1e fase van Holland Park is een groot deel van de openbare ruimte opgeleverd. |
2.2.2 - Verkeersveilige fietsroute opnemen in spoorwegonderdoorgang aan westkant Ouddiemerlaan | In de planvorming voor de spoorwegonderdoorgang is rekening gehouden met een veilige fietsroute in twee richtingen aan de westzijde van de Ouddiemerlaan. |
2.2.3 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen in BLVC-plannen bij uitvoering van bouwplannen/ wegwerkzaamheden | In alle BLVC-plannen wordt rekening gehouden met veilige verkeersroutes voor fietsers en voetgangers. |
2.2.4 - Onderzoek naar verbeteren zwakke schakels in fietsnetwerk | In 2020 is onderzoek gedaan naar het verbeteren van de fietsonderdoorgang in de Ouddiemerlaan. De conclusie van het onderzoek is dat er geen wenselijke, uitvoerbare en betaalbare varianten zijn. De varianten zijn of onwenselijk vanuit verkeersveiligheid en sociale veiligheid en/of erg duur. In 2020 is de fietsoversteek in de Provincialeweg verbeterd door de fietsoversteek te verplaatsen en met verkeerslichten te regelen. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (verplicht) | NB | NB | NB |
Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (verplicht) | NB | NB | NB |
Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig | NB | 0,0% | NB |
3. Goede bereikbaarheid voor en doorstroming van locale autoverkeer
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
3.1 - Geen sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via de auto(snel)wegen | |||
3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen | |||
3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken |
Activiteiten | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 3.1 - Geen sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via de auto(snel)wegen | |
3.1.1 - Meewerken aan verbeteren doorstroming op auto(snel)wegen (uitvoering planstudie SAA) | Uitbreiding van de A1 en de A10 zijn voltooid, in 2020 is ook de A9 door Amsterdam Zuidoost (de Gaasperdammertunnel) geopend. Dit project is hiermee grotendeels afgerond. |
3.1.2 - Rijsnelheid op locale hoofdwegen 50 km/uur (o.a. Oost-West As, Holland Park) | Is onderdeel van herinrichting in kader van Holland Park en Oost West As. Voor Diemen Zuid wordt een aanpassing van de hoofdverkeers-structuur voorbereid waarbij 50 km/uur wordt omgezet naar 30 km/uur. |
3.1.3 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes | Dit loopt via de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) en wordt incidenteel gecheckt op juistheid. |
3.1.4 - Medewerking aan openstelling Overdiemerweg tussen IJburg en Muiden gekoppeld aan omzetten parallelweg van de A1 naar busbaan zonder ontheffinghoudersregeling | Dit deel van de Overdiemerweg is in 2020 opengesteld voor het verkeer. De parallelweg langs de A1 is nog niet aangepast. Dit vindt plaats als de HOV bus IJburg-Weesp gaat rijden. Dit zal volgens de planning in 2022 gaan starten. Hierover vindt overleg plaats met de gemeente Amsterdam. |
Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen | |
3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen (o.a. Oost West As, Holland Park) | Dit gebeurt bij de advisering over alle herinrichtingsplannen (o.a. Diemen Noord) en nieuwbouwprojecten. (o.a. Holland Park West) |
3.2.2 - Ongelijkvloers maken van spoorwegovergang op Ouddiemerlaan | De werkzaamheden om te komen tot een ongelijkvloerse spoorkruising zijn inmiddels gestart met het aanleggen van een tijdelijke spoorwegovergang. Voor de werkzaamheden is een BLVC-plan geschreven en akkoord bevonden. Het inrichtingsplan voor de openbare ruimte is in voorbereiding. |
3.2.3 - Onderzoek naar verkeersstructuur Diemen-Zuid | Op basis van de eerdere onderzoeken en concept verkeersontwerp is in 2020 gestart met de uitwerking van het integraal ontwerp. Tevens is het voorontwerp bestemmingsplan opgesteld en in procedure gebracht. |
Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken | |
3.3.1 - Zorgen voor handhaven van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet | Dit gebeurt bij de advisering over herinrichtingsplannen en nieuwbouwprojecten. |
3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze | Dit vindt plaats bij overleg met kandidaat bedrijven die zich willen vestigen in Diemen |
3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden; meenemen in onderzoek/planvorming voor Diemen-Zuid | In de aanpassing van de verkeersstructuur voor Diemen Zuid wordt het snelheidsregime op de hoofdwegen omgezet van 50 km/uur naar 30 km/uur met bijbehorende inrichtingsmaatregelen waaronder een rotonde bij Beukenhorst. Bij herinrichten van woongebieden wordt per project gekeken of maatregelen nodig zijn om vrachtverkeer te weren. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
Algemeen - Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading (verplicht) | NB | NB | NB |
4. Goed openbaar vervoer
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
4.1 - Goede OV ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden | |||
4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes | |||
4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes | |||
4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer |
Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden | |
4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB | Dit vindt elk jaar plaats op basis van voorstellen en vervoerplannen van GVB en Vervoerregio Amsterdam. De voorbereidingen voor een nieuwe concessie Amsterdam zou starten in 2020, door corona is dit echter naar achteren geschoven (vanaf 2021) . Door corona is het gebruik van het OV in 2020 drastisch teruggelopen. GVB heeft hierop een bezuinigingsronde doorgevoerd. Dit heeft ertoe geleid dat de intensiteit van het OV in Diemen iets is teruggelopen. Alle lijnen zijn wel in stand gebleven. Diemen blijft ook in de huidige situatie goed met het OV ontsloten. |
Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes | |
4.2.1 - Aanpassen resterende haltes in Diemen-Noord bij groot onderhoud/herinrichting | Dit wordt meegenomen bij de uitvoering van groot onderhoud in Diemen Noord. |
4.2.2 - Verleggen en aanpassen haltes (Oost West As, Holland Park) | Is uitgevoerd. |
4.2.3 - Bijhouden nationaal haltebestand | Actualisatie is uitgevoerd in 2018, bij wijzigingen wordt dit doorgegeven |
Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes | |
4.3.1 - Controleren reizigersinformatie op haltes | Vindt incidenteel plaats en n.a.v. reacties van reizigers en vervoerders |
4.3.2 - Knooppuntmanagement bij station Diemen-Zuid | Er wordt gewerkt aan de voorbereidingen om een brug voor langzaam verkeer te plaatsen bij het station vanaf de Bergwijkdreef en daarmee de overstap tussen metro/trein en bus te verbeteren. |
Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer | |
4.4.1 - Verbeteren doorstroming OV bij herinrichtingen (tram 19 op Oost West As) | Is uitgevoerd bij project Oost-West As. Wanneer van toepassing wordt rekening gehouden met de doorstroming van het OV bij herinrichtingen, en vindt hierover overleg plaats met het GVB en Vervoerregio Amsterdam. |