Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Bijdrage aan de verbetering van de veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Minder criminaliteit

1.2 - Sociale cohesie en veilige leefomgeving

1.3 - Verhoogd gevoel van veiligheid in de eigen leefomgeving

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Minder criminaliteit

1.1.1 - Verstrekken van goede voorlichting en preventiemaatregelen aan (groepen) inwoners en ondernemers

Niet fysiek uitgevoerd vanwege de corona beperkingen. Voorlichting uitsluitend op schrift en via social media.

1.1.2 - In samenwerking met bedrijfsleven inzetten van cameratoezicht en stimuleren particuliere collectieve beveiliging

De inzet van beveiliging is structureel geregeld. Jaarlijks wordt met het besdrijfsleven overleg gevoerd over de continuering .

1.1.3 - Deelnemen aan PVOAA (informatie en voorlichting aan ondernemers)

Gerealiseerd, geen fysieke bijeenkomsten in verband met coronamaatregelen.

1.1.4 - Ondersteunen van bedrijfspanels locatiegericht

Gerealiseerd via de digitale weg in verband met coronamaatregelen.

1.1.5 - Regievoeren en adviseren binnen KVO-trajecten (Keurmerk Veilig Ondernemen) zowel in winkelgebieden als bedrijfsterreinen

Niet uitgevoerd in verband met corona. Wel via economische zaken contacten onderhouden met het bedrijfsleven, waar veiligheid ook altijd een vast agendapunt is.

1.1.6 - Tegengaan woninginbraken door middel van regievoering op het project samen veilig en veiligheidsmarkten

Samen veilig heeft de werkzaamheden uitgevoerd, echter is Samen veilig deels (extra) ingezet voor het toezicht op de coronamaatregelen.

1.1.7 - Intensivering bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit (deelname aan RIEC; toepassen van de wet Bibob gericht op hennepteelt, motorclubs, prostitutie en mensenhandel, ongewenste bewoning)

Door de uitbreiding van de formatie bij OOV is hier uitvoering aan gegeven.

1.1.8 - Uitrol van project Scheerlicht in heel Diemen (integrale aanpak van woon- en identiteitsfraude, signaleren -criminele- netwerken en signaleren ondermijnende criminialiteit). Daarbij is het uitgangspunt dat repressieve aanpak wordt omgezet in een pro-actieve inzet en uiteindelijk leidt tot een preventieve rol van gemeente en ketenpartners.

De implementatie van de methodiek Scheerlicht heeft hinder ondervonden van alle coronaperikelen. De voorbereiding van de implementatie, maar ook de huisbezoeken, zijn nagenoeg stil komen te liggen. Voor de verdere uitrol wordt een uitvoeringsprogramma/planning Scheerlicht ontwikkeld.

Subdoel 1.2 - Sociale cohesie en veilige leefomgeving

1.2.1 - Continueren van aanpak jeugdoverlast (inclusief top 600 en deelnemen aan Actiecentrum Veiligheid en Zorg (veiligheidshuis)

Door de uitbreiding van de formatie OOV is hier uitvoering aan gegeven. Daarnaast is de werving van een verbintenisfunctionaris/regisseur top 400/600 afgerond.

1.2.2 - Continueren van inzet van straatcoaches, mediation en buurtbemiddeling bij conflicten tussen buren (met name bij koopwoningen)

De inzet van straatcoaches is inmiddels structureel geregeld. Ook hierbij is sprake geweest van een inzet ten behoeve van het toezicht op de naleving van de coronamaatregelen.

1.2.3 - Stimuleren van bewonersinitiatieven (project Samen Veilig)

Niet fysiek uitgevoerd vanwege de coronabeperkingen. Voorlichting uitsluitend op schrift en via social media.

1.2.4 - Inzetten openbare ordemaatregelen door burgemeester (bijv. alcoholverbod en tijdelijk huisverbod)

Er zijn diverse ordemaatregelen ingezet op basis van de Opiumwet, de Wet tijdelijk huisverbod, de Gemeentewet en de APV.

Subdoel 1.3 - Verhoogd gevoel van veiligheid in de eigen leefomgeving

1.3.1 - Uitvoering geven aan de acties zoals opgenomen in het veiligheidsjaarplan

Niet fysiek uitgevoerd vanwege de coronabeperkingen. Voorlichting uitsluitend op schrift en via social media.

1.3.2 - Beperken gevolgen crisissituaties of calamiteiten

Vanaf 27 februari 2020 is Diemen actief betrokken bij de beheersing en de bestrijding van de coronapandemie. Zowel op lokaal als op regionaal niveau.

1.3.3 - Jaarlijks laten uitvoeren van de Veiligheidsmonitor/Veiligheidsindex (in plaats van tweejaarlijks als gevolg van bezuinigingen van het ministerie van Justitie en Veiligheid)

Een en ander is gerealiseerd.

1.3.4 - Voorzetting beveiliging Bergwijkpark en Campus Diemen Zuid op het reguliere niveau.

De beveiliging van Bergwijkpark is gerealiseerd. Jaarlijks vindt er overleg plaats met de deelnemende bedrijven in verband met hun (financiële) deelname.

1.3.5 - Aandacht voor een veilige, goed verlichte inrichting van de openbare ruimte.

Daar waar nodig zijn verlichtingsniveau's aangepast.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2019

Begroting
2020

Realisatie
2020

1.1.1 - Aantal verwijzingen Halt per 10.000 jongeren (verplicht)

NB

NB

147

1.1.2 - Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners (verplicht)

1,2592

NB

1,83

1.1.3 - Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (verplicht)

5,886

NB

NB

1.1.4 - Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners (verplicht)

4,943

NB

2,85

1.1.5 - Aantal vernielingen en beschadigingen openbare ruimte per 1.000 inwoners (verplicht)

4,813

NB

4,966

1.1.6 - % bibobtoetsen over totaal aan aangevraagde vergunningen (drank/horecawet, exploitatievergunning, vergunning sexinrichting)

100,0%

90%

100%

1.1.8 - aantal integrale adrescontroles (binnen project Scheerlicht)1

240

250

141

1.2.1 - Aantal bemiddelingen bij conflicten tussen buren

11

6

32

1.2.2 - Aantal openbare ordemaatregelen

24

10

32

1.3.1 - Aantal harde kern jongeren per 10.000 inwoners (verplicht)

NB

NB

NB

1.3.2 - % aandeel dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt (verplicht)

NB

NB

15%

1.3.3 - % dat in enige mate overlast heeft van buurtbewoners (verplicht)

NB

NB

13%

  1. Betreft individuele adressen, die soms meermalen worden gecontroleerd.

2. Verhoogde zelfredzaamheid

2. Verhoogde zelfredzaamheid

Subdoelen

2.1 - Meer burgers nemen verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid

2.2 - Meer bedrijven nemen verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Burgers nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid

2.1.1 - Integrale veiligheidsvoorlichting aan inwoners en doelgroepgericht (bijvoorbeeld aan ouderen), o.a. via veiligheidsmarkt en gemeentedag

Niet fysiek uitgevoerd vanwege de coronabeperkingen. Voorlichting uitsluitend op schrift en via social media.

2.1.2 - Bewust maken van inwoners en stimuleren van bewonersinitiatieven (o.a. via groepapps en deelname aan burgernet)

Niet fysiek uitgevoerd vanwege de coronabeperkingen. Voorlichting uitsluitend op schrift en via social media.

2.1.3 - Werven van vrijwilligers en inzet van vrijwilligers (bewonersparticipatie)

Niet uitgevoerd vanwege corona.

Subdoel 2.2 - Bedrijven en instellingen nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid

2.2.1 - Stimuleren van initiatieven door bedrijven en instellingen voor de vergroting van eigen veiligheid van bedrijven, personeel en cliënten

Niet fysiek uitgevoerd vanwege de coronabeperkingen. Voorlichting uitsluitend op schrift en via social media.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2019

Begroting
2020

Realisatie
2020

2.1.3 - Aantal geworven en ingezette vrijwilligers die in het kader van het project Samen Veilig politie en/of brandweer ondersteunen

8 in wisselende samenstelling (studenten van ROC Veiligheid)

8

8

3. Naleving van wet-en regelgeving m.b.t. leefomgeving

3. Naleving van wet- en regelgeving m.b.t. leefomgeving

Subdoelen

3.1 - Naleving van wet- en regelgeving overeenkomstig jaarlijks handhavingsprogramma

3.2 - Goede kwaliteit milieuhandhaving

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 3.1 - Naleving van wet- en regelgeving overeenkomstig jaarlijks handhavingsprogramma

3.1.1 - Jaarlijks wordt een handhavingsprogramma vastgesteld waarbij een duidelijke relatie wordt gelegd tussen beleidsdoelstellingen en de daarop gerichte handhaving

Ook in 2020 is een uitvoeringsplan vergunningen-, toezichts- en handhavingsbeleid ontwikkeld en vastgesteld. Hierin is een duidelijke relatie gelegd tussen de beleidsdoelstellingen en de daarop gerichte handhaving. Vanuit het interbestuurlijk toezicht door de Provincie is de gehele beleidscyclus ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving als adequaat beoordeeld.

3.1.2 - Heldere communicatie over handhavingsbeleid en het jaarlijkse handhavingsprogramma

Het vergunningen-, toezichts- en handhavingsbeleid en het uitvoeringsprogramma zijn ter kennisname aan de raad gezonden. Ook wordt ten aanzien van bepaalde onderwerpen gedurende het jaar gecommuniceerd richting de diverse doelgroepen.

3.1.3 - Handhavers zichtbaar en vaak op straat door beperking administratieve binnen-taken

In 2020 is de koppeling tussen de twee systemen Op Orde en Inproces gerealiseerd. Dit betekent dat er relatief minder administratieve binnentaken waren. Verder zijn de BOA’s en toezichthouders veel buiten geweest gelet op de gehele inzet ten aanzien van het toezicht op de naleving van de coronamaatregelen. De toezichthouders van andere disciplines waren ook zichtbaar ondersteunend ten aanzien van de coronamaatregelen (ook met een tweede toezichtsbus).

Subdoel 3.2 - Goede kwaliteit milieuhandhaving

3.2.1 - Integraal toezicht door gemeente en Omgevingsdienst op inrichtingen op het gebied van milieuwetgeving, energiegebruik en drank- en horecaregelgeving

Het integraal toezicht op inrichtingen op het gebied van milieuwetgeving, energiegebruik en drank- en horecaregelgeving heeft door corona slechts in beperkte mate (eigenlijk slechts in dringende gevallen) plaatsgevonden. In de komende jaren dient er een inhaalslag gemaakt te worden.

3.2.2 - Regionale samenwerking toezichts- en handhavingstaken onderbrengen in de VTH samenwerking in regionaal verband

Ook is er sprake geweest van regionale samenwerking ten aanzien van de toezichts- en handhavingstaken. Allereerst voor wat betreft de implementatie van de Omgevingswet (harmonisatie werkprocessen in Duo+-verband) en voorts ten aanzien van de coronahandhaving (AM-verband).

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf