Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Uniforme en integrale klantbenadering en -ondersteuning door de gemeente en haar partners

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Meting en verantwoording van de uniforme en integrale klantbenadering

1.2 - Cliëntondersteuning is over de volle breedte van het sociaal domein beschikbaar

1.3 - Alle klanten worden op uniforme wijze benaderd waarbij, zo nodig op basis van het Brede gesprek, per klant of gezin, één plan wordt gemaakt

1.4 - Integrale klantbenadering (vraag gaat door het loket, niet de klant)

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Meting en verantwoording van de uniforme en integrale klantbenadering

1.1.1 - Ontwikkelen van een aantal instrumenten om te kunnen meten en verantwoorden

In 2020 is voor Jeugd en Wmo een continu cliëntervaringsonderzoek geïmplementeerd. Cliënten worden bevraagd over hun ervaringen met de gemeentelijke dienstverlening kort na een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld na een gesprek met de gemeente, na een aantal maanden na inzet van de ondersteuning of toekenning van de voorziening of na een tussentijdse of eindevaluatie. Het continu cliëntervaringsonderzoek vervangt de reguliere cliëntervaringsonderzoeken Jeugd en Wmo waarbij alle cliënten één keer per jaar op hetzelfde moment werden bevraagd.

1.1.2 - Monitoren van gegevens en eventueel bijsturen van de werkwijze

In het beleidsnota Sociaal Domein 2020-2023 is vastgelegd hoe monitoring en evaluatie plaatsvindt. Er zijn met de transformatiecommissie indicatoren besproken om kwantitatief en kwalitatief zicht te houden op de werkwijze.

Subdoel 1.2 - Cliëntondersteuning is over de volle breedte van het sociaal domein beschikbaar

1.2.1 - Maken van afspraken met de cliëntondersteuningsorganisaties

In 2020 hebben verschillende organisaties onafhankelijke cliëntondersteuning geboden, zoals MEE, Markant en MaDi. In 2020 hebben hebben ze meer outreachend gewerkt.

1.2.2 - Het aanbod van cliëntondersteuningsfuncties inzichtelijk maken voor professional en burger

De lijnen tussen de onafhankelijke cliëntondersteuners en het BHT, team sociale zaken en team Wmo zijn kort. Ze weten elkaar goed te vinden. Informatie en communicatie is een speerpunt in de nota sociaal domein en in de (subsidie) afspraken met de organisaties die cliëntondersteuning bieden is ook gevraagd hierin te investeren.

Subdoel 1.3 - Alle klanten worden op uniforme wijze benaderd waarbij, zo nodig op basis van het Brede gesprek, per klant of gezin, één plan wordt gemaakt

1.3.1 - Trainen van alle medewerkers in het Brede HOED Netwerk in het voeren van het brede gesprek

Deskundigheidsbevordering wordt ingezet wanneer dat nodig is. Het voeren van het brede gesprek is inmiddels een vereiste.

1.3.2 - Het ontwikkelen van een uniforme vragenlijst

Er is gewerkt met een integraal perspectiefplan voor jeugdigen/gezinnen. Het blijkt een waardevol instrument om breed in gesprek te gaan.

Subdoel 1.4 - Integrale klantbenadering (er wordt gestreefd naar zo min mogelijk ondersteuners rondom een gezin. Partijen werken samen en zijn op de hoogte van elkaars werk; de vraag gaat door het loket en niet de klant)

1.4.1 - Het verder ontwikkelen en uitdragen van een heldere toeleidingsstructuur in Diemen

In de beleidsnota Sociaal Domein 2020-2023 is integrale toegang en integraal werken als uitvoeringsplan vastgelegd. De structuur functioneert goed, maar blijft een aandachtspunt.

1.4.2 - Doorontwikkelen van het Brede HOED team (multiprobleem-aanpak)

Het doorontwikkelen van het Brede HOED Team heeft in 2020 vormgekregen door onderdeel te worden van de gemeentelijke organisatie, de verandering in naamstelling en de verkenning om de OK- coaches ook onderdeel te laten worden van de organisatie

1.4.3 - Gegevensuitwisseling (ook met externen) door middel van ICT-applicatie (iSamenleving) mogelijk maken

De nieuwe regie-applicatie waar het sociaal team Diemen mee werkt is zo goed als afgerond in 2020 en maakt het mogelijk om gegevens (ook met externen) uit te wisselen. Daarnaast is er geïnvesteerd in het werken met Multisignaal, een landelijke verwijsindex voor risicojongeren.

2. Kwalitatief goede voorzieningen binnen beschikbare middelen

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Kwalitatief goed voorzieningenaanbod (maatwerk en algemeen)

2.2 - Algemene voorzieningen doorontwikkelen en versterken

2.3 - De aangeboden voorzieningen voorzien in een behoefte

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Kwalitatief goed voorzieningenaanbod (maatwerk en algemeen)

2.1.1 - Selecteren op kwaliteit (naast prijs) bij de inkoop van voorzieningen

Bij de inkoop van voorzieningen binnen het Sociaal Domein maakt kwaliteit altijd onderdeel uit van de gunningscriteria. In 2020 is de aanbesteding Hulp bij het Huishouden afgerond waarbij aanbieders onder andere zijn beoordeeld op kwaliteit aan de hand van doelstellingen waarbij de aanbieder prestatie, realisatie en beheersing van het doel moest beschrijven.

2.1.2 - Voldoende aandacht besteden aan contractbeheer gedurende de looptijd van contracten

Met alle aanbieders vindt minimaal 1x per jaar een contractgesprek plaats. Met de grotere aanbieders is dit frequenter. Het contractbeheer wordt voor de regionale contracten regionaal georganiseerd.

Voor de regionale contracten voor specialistische jeugdhulp geldt dat er sinds oktober 2020 een contractmanager Jeugd bij Duo+ is aangesteld die het contractmanagement voor deze regionale contracten namens de drie gemeenten uitvoert en in het kader daarvan met de grootste partijen meerdere gesprekken per jaar voert.

2.1.3 - Jaarlijks meten van de klanttevredenheid

Het klanttevredenheidsonderzoek Wmo bestond in 2020 uit een enquête. Naast de tien wettelijk verplichte vragen zijn er in de enquête aanvullende vragen gesteld over de toegang tot en de ervaring met de Wmo-ondersteuning.

Ook het klanttevredenheidsonderzoek Jeugd bestond in 2020 uit een enquête. Naast de tien wettelijk verplichte vragen zijn er in de enquête aanvullende vragen gesteld over de toegang tot en de ervaring met de jeugdhulp-ondersteuning.

Daarnaast is in 2020 het continu cliëntervaringsonderzoek Jeugd en Wmo geïmplementeerd (zie toelichting onder 1.1.1).

Subdoel 2.2 - Algemene voorzieningen doorontwikkelen en versterken

2.2.1 - Verbouwen van de locatie van het Huis van de buurt en uitbreiden van het aanbod met diverse activiteiten

Het aanbod stond in 2020 zoveel mogelijk in het teken van anticiperen op de coronamaatregelen.

2.2.2 - Versterken van de vrijwilligersvacaturebank en uitbreiden met een digitaal vrijwilligerscoördinatiepunt

Met de website Diemen voor elkaar kunnen vrijwilligers hun diensten aanbieden en inwoners hun hulpvraag plaatsen. Ook zijn er regelmatig bijeenkomsten om matches mogelijk te maken. In 2020 zijn dit digitale bijeenkomsten geweest. Diemenvoorelkaar.nl heeft sinds de start van de coronacrisis een nieuw ondereel toegevoegd aan de website voor coronahulp. Er blijft ook een burenhulpdienst, vooral voor ouderen en kwetsbare inwoners.

Subdoel 2.3 - De aangeboden voorzieningen voorzien in een behoefte

2.3.1 - Aanbieders rapporteren over het (niet) gebruik van voorzieningen

Met zorgaanbieders is in 2020 regelmatig overleg geweest op cliënt en contractniveau. Ook het gebruik van voorzieningen komt daarbij aan de orde.

2.3.2 - Oppakken van signalen over gemiste voorzieningen voortkomend uit onder andere de brede gesprekken en huisbezoeken

Het is in 2020 moeilijker geweest om signalen op te pakken, maar wel is onder andere met de ouderenbonden, team Wmo, de ouderenadviseur en de welzijnsstichting gesproken.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2019

Begroot
2020

Realisatie
2020

2.1.1 - Gemiddelde doorlooptijd in dagen van het verstrekken van individuele Wmo-voorzieningen (nieuw)

37,11

25

431

2.3.1 - Aantal bemiddelingen Diemen voor elkaar

1.9162

200

1.0412

2.3.2 - Aantal geslaagde meldingen door Vroeg eropaf (nieuw)

40

50

121

2.3.3 - % succesvolle afgeronde minnelijke regelingen en toelatingen3 tot WSNP-trajecten (nieuw)

71,0%

70,0%

69%

2.3.4 - % inwoners met schulden boven € 75.000 (nieuw)

6,3%

5,0%

10%4

  1. Vanaf 2019 wordt de doorlooptijd gemeten vanaf het moment dat de inwoner een melding doet bij de gemeente. Na de melding volgt een onderzoek dat kan resulteren in een aanvraag voor een maatwerkvoorziening. Voor 2019 werd de doorlooptijd gemeten vanaf het moment dat de inwoner een aanvraag voor een maatwerkvoorziening doet. De begrote doorlooptijd is hier niet op aangepast. Daarnaast heeft het team Wmo in 2020 te maken gehad met een aanhoudende grote werkvoorraad, mede door het coronavirus.
  2. 2019:1816 aantal diensten uitgevoerd door vrijwilligers van de Buurthulpdienst, 100 matches via website, 23 matches a.g.v. ontmoetingsavonden.2020: 97 matches website, 944 Buurthulpdiensten.
  3. In plaats van aantal afgeronde WSNP trajecten is aantal succesvolle toelatingen tot de WSNP gemeten. Na een succesvolle toelating tot de WSNP stopt de gemeentelijke schuldhulpverlening omdat er een bewindvoerder wordt aangewezen. Er is daarom geen zicht op het aantal succesvol afgeronde WSNP trajecten.
  4. Dit is het aantal personen ten opzichte van het aantal personen in een actief schuldhulptraject (niet ten opzichte van het aantal inwoners). Peilmaand december.

3. Alle doelgroepen binnen sociaal domein participeren binnen eigen mogelijkheden

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

3.1 - Bemiddeling naar werk of sociale activering

3.2 - Mensen kunnen zelfstandig thuiswonen en meedoen in maatschappij

3.3 - Jeugd kan zich maximaal ontwikkelen en groeit gezond en veilig op

Indicator maatschappelijk effect

Realisatie
2019

Begroting
2020

Realisatie
2020

3.1 - Aantal mensen dat uitstroomt naar werk

63

60

26

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 3.1 - Bemiddeling naar werk voor mensen die dat kunnen, en anders hulp bij sociale activering

3.1.1 - Middelen voor re-integratie worden ingezet voor mensen die bemiddelbaar zijn richting een betaalde baan, die potentie hebben om uit te stromen o.a. door begeleiding via P-coaches en hulp bij terugkeer naar school

Dit doel is gerealiseerd door inzet van de beschikbare re-integratiemiddelen ten behoeve van de doelgroep. Onder andere door persoonlijke coaching, bemiddeling naar werk door de Job-Hunter en via het 'Werkgevers Service Punt Amsterdam" en inzet van de jongerencoach. Er is daarbij ook speciale aandacht voor statushouders. Het uitgangspunt is in een zo vroeg mogelijk stadium, voor toewijzing van de woning, een relatie met aan Diemen gekoppelde statushouders op te bouwen. Deze koers wordt nader betrokken bij de beleidsvorming rondom de nieuwe inburgeringswet.

3.1.2 - Vormen van dagbesteding aanbieden aan klanten die niet bemiddelbaar zijn richting een betaalde baan, bijv. via arbeidsmatige dagbesteding, vrijwilligerswerk of een andere vorm van sociale activering

In 2020 is het project van Diemen en Ouder Amstel "Ik werk" (voorheen Diemen Werkt) vanwege corona beperkt voortgezet. Er wordt samengewerkt met diverse maatschappelijke organisaties in Diemen en Amsterdam. Arbeidsmatige dagbesteding wordt, als onderdeel van de contracten Wmo-begeleiding, aangeboden door diverse aanbieders.

Subdoel 3.2 - Mensen kunnen zelfstandig thuiswonen en meedoen in maatschappij

3.2.1 - Bieden van voldoende maatwerkvoorzieningen zoals hulp bij het huishouden, servicetaxi, woningaanpassingen en hulpmiddelen

Voor de maatwerkvoorzieningen hulp bij het huishouden, servicetaxi (Wmo-vervoer), woningaanpassingen, hulpmiddelen en Wmo-begeleiding heeft de gemeente Diemen overeenkomsten afgesloten met diverse partijen.

3.2.2 - Zorgdragen voor een algemeen voorzieningenaanbod zoals activiteiten in buurthuizen, WonenPlus en de vrijwilligersvacaturebank

Diemenvoorelkaar is in 2020 voortgezet. Dit is een online platform waarin vrijwilligers en mensen/organisaties met een hulpvraag hun aanbod dan wel hun hulpvraag kunnen plaatsen en met elkaar in contact kunnen komen. In het Huis van de Buurt en het Noorderlicht zijn er verschillende activiteiten aangeboden (met inachtneming van de maatregelen). In `t Kruidvat is er sinds het ingaan van de maatregelen een maaltijdservice opgezet voor ouderen en kwetsbare Diemenaren.

Subdoel 3.3 - Jeugdigen en hun ouders kunnen bij vragen over opvoeding en opgroeien in een vroeg stadium rekenen op een op hun mogelijkheden afgestemd zorgaanbod

3.3.1 - Zorgdragen voor een samenhangend pakket aan opvoed- en opgroei ondersteuning

Met de OK-coaches en de pedagogisch adviseur wordt meerdere malen per jaar het (laagdrempelige) preventieve aanbod besproken en wordt gekeken of het pakket nog steeds in de behoefte van jeugdigen en hun ouders voorziet. In 2020 is het preventieve aanbod opvoed- en opgroeiondersteuning van gemeente Diemen geëvalueerd. Uit de evaluatie bleek dat de kwaliteit en de kosteneffectiviteit van het bestaande aanbod hoog zijn en dat het aanbod goed aansluit op diemense praktijk. Er zijn kansen om het aanbod uit te breiden op een aantal thema’s en om de sturing en monitoring te verbeteren. Deze aanbevelingen worden in 2021 verder opgepakt en uitgewerkt.

3.3.2 - Bieden van zo licht en laagdrempelig mogelijke basisvoorzieningen

Binnen het pakket aan opvoed- en opgroei ondersteuning voor jeugdigen en hun ouders is veel oog voor een zo licht en laagdrempelig mogelijk aanbod. Hieronder vallen onder andere de spelinloop, de kinderkringen, de KIES groepen voor kinderen van gescheiden ouders, de zomerspelen en de vaardigheids- en weerbaarheidstrainingen. Uit de evaluatie blijkt dat er goed gebruik wordt gemaakt van het aanbod en dat het aanbod goed aansluit bij de vraag. De OK-coaches bieden laagdrempelige hulp aan ouders en kinderen op de basisscholen. De praktijkondersteuners GGD Jeugd bieden bij de huisartsenpraktijken in Diemen laagdrempelige hulp aan jongeren met mentale gezondheidsproblemen.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2019

Begroot
2020

Realisatie
2020

3.1.1 - Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 t/m 64 jaar (verplicht)

892

1.000

9171

3.1.2 - Aantal mensen geplaatst op een beschut werken plek

2

7

32

3.1.3 - % netto participatiegraad van mensen tussen 15-67 jaar die een baan hebben (verplicht)

67,5%

68,0%

68,6%3

3.1.4 - Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (verplicht)

280

300

410

3.1.5 - Aantal personen met een lopend reïntegratietraject per 10.000 inwoners (verplicht)

118

180

914

3.1.6 - Aantal cliënten met maatwerkarrangementen Wmo per 10.000 inwoners (verplicht)5

84

90

83

3.3.1 - % Jongeren 12 t/m 21-jarigen met een delict voor de rechter (verplicht)

1,36%6

2,5%

1%7

3.3.2 - % Kinderen in uitkeringsgezinnen (verplicht)

5,0%

5,5%

5%8

3.3.3 - % Melding kindermishandeling (verplicht)

0,8%

0,9%

2,1%

3.3.4 - % Achterstandsleerlingen 4 t/m 12-jarigen (verplicht)

NB

5,5%

10,81%9

3.3.5 - % Werkloze jongeren 16 t/m 22-jarigen (verplicht)

1%

0,6%

1%10

3.3.6 - % jongeren t/m 18 jaar met jeugdhulp (verplicht)

6,9%

8,5%

7,4%

3.3.7 - % jongeren t/m 18 jaar met jeugdbescherming (verplicht)

0,8%

1,2%

0,5%

3.3.8 - % jongeren t/m 23 jaar met jeugdreclassering (verplicht)

0,4%

0,5%

N.v.t.11

  1. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2019.
  2. Het aantal in de begroting is het door het Rijk vastgestelde aantal wat Diemen zou moeten realiseren. In de praktijk wordt dat niet gehaald omdat er niet voldoende mensen zijn die in aanmerking komen voor een indicatie Beschut Werk.
  3. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2019
  4. Bron: Waarstaatjegemeente.nl. De realisatie is lager dan begroot door beperkte re-integratiemogelijkheden i.v.m. de coronacrisis.
  5. De realisatie 2020 is gebaseerd op de cijfers uit de eerste helft van 2020. De cijfers uit de tweede helft van 2020 zijn nog niet bekend op waaarstaatjegemeente.nl
  6. Informatie is afkomstig van waarstaatjegemeente.nl en dateert van 2015, geen recentere info aanwezig.
  7. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2019
  8. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2019
  9. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2012
  10. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2019
  11. Nog geen waarde bekend

4. Inwoners maken optimaal gebruik van hun (zorg)netwerk en ondersteunen elkaar

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

4.1 - Meer mensen helpen elkaar

4.2 - Mensen worden gestimuleerd gebruik te maken van hun eigen netwerk

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 4.1 - Meer mensen helpen elkaar

4.1.1 - Ondersteunen van mantelzorgers met de inzet van Markant

Met de inloopspreekuren, respijtzorg, informatie, advies en het waarderen van de mantelzorgers wordt door Markant op allerlei manieren vormgegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers.

4.1.2 - Verzorgen van een online marktplaats voor het vinden en verbinden, organiseren en delen van hulp

Met Diemenvoorelkaar.nl is er een online omgeving gecreëerd waar mensen, organisaties en hulp samen komen.

Subdoel 4.2 - Mensen worden gestimuleerd gebruik te maken van hun eigen netwerk

4.2.1 - Inzetten van eigen kracht conferenties, een besluitvormingsproces door en met het eigen netwerk, dat uitmondt in één plan

Eigen Kracht Conferenties worden aangeboden, maar zijn niet uitgevoerd in 2020. In de werkwijzen van de gemeente wordt in het plan altijd stilgestaan bij wat mensen met het eigen netwerk kunnen en/of nodig met ondersteuning van een professional.

4.2.2 - Inwoners van Diemen, jong en oud, ondersteunen door middel van vrienden- en kinderkringen

In 2020 zijn er kinderkringen geweest op alle scholen. Er zijn drie puberkringen actief en daarnaast zijn ook de kleurrijke ouderkringen nog steeds actief. Deze zijn voor (anderstalige) ouders met een klein sociaal netwerk om de taal te oefenen, sociale contacten op te doen en met elkaar in gesprek gaan over opvoedingsvragen en alles wat hen bezighoudt als ouder in een voor hen nieuw land.

4.2.3 - Inzetten van mentoraats- en/of vrijwilligersprogramma’s zoals school ’s cool

In 2020 heeft School 's Cool in Diemen 21 kinderen ondersteund in de overgang van het PO naar het VO door middel van een mentoraatsprogramma. Ook werden er in 2020 10 leerlingen van de vierde klas van het VMBO door een vrijwilliger begeleid in de overstap naar het het MBO. Tenslotte ondersteunden vrijwilligers van Home-Start Combiwel 20 gezinnen met jonge kinderen met een hulpvraag.

4.2.4 - Ondersteunen van initiatieven waarbij mensen gestimuleerd worden een netwerk op te bouwen

Communitybuilding is ondergebracht bij de SWD. De communitybuilder heeft onder andere de opdracht om mensen te ondersteunen met inwoners uit de buurt.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2019

Begroting
2020

Realisatie
2020

4.2.3 - Aantal deelnemers aan de mentoraats- en vrijwilligersprogramma’s

51

40

51

5. Alle inwoners hebben gelijke kansen op een goede gezondheid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

5.1 - Het op tijd signaleren en waar mogelijk voorkomen van psychosociale klachten

5.2 - Bevorderen van een gezonde levensstijl

5.3 - Terugbrengen van overmatig alcohol- en drugsgebruik

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 5.1 - Het op tijd signaleren en waar mogelijk voorkomen van psycho-sociale klachten

5.1.1 - Continueren van preventieve cursussen

In 2020 zijn er cursussen aangeboden gericht op preventie van angst, stress en depressie. Deze zijn vooral gericht op volwassenen en studenten. Ook de cursus 'Zorg de Baas' is georganiseerd voor mantelzorgers, waarin mantelzorgers geholpen worden om te leren omgaan met zorg die ze verlenen.

5.1.2 - Inzetten op samenwerking tussen inwoners en het middenveld in het bestrijden van eenzaamheid

Met Welzijn op Recept (WoR) is gewekt aan het het signaleren van eenzaamheid. Netwerk Pallitatieve zorg heeft proffesionals ondersteund met het signaleren van eenzaamheid en waardigheden meegegeven voor het voeren van zo'n gesprek. Door de SWD zijn activiteiten georganiseerd (met inachtnemening van de maatregelen) voor eenzame inwoners en ouderen.

Subdoel 5.2 - Bevorderen van een gezonde levensstijl

5.2.1 - Stimuleren van deelname aan bewegingsactiviteiten voor inwoners met een lage sociaal economische status (SES) en ouderen

In 2020 zijn beweegactiviteiten uitgevoerd door de SWD, waarbij in het bijzonder is gekeken naar de wijken waar mensen met een lage SES woonachtig zijn.

5.2.2 - Aanbieden van preventieve cursussen

Op scholen zijn trainingen gegeven op het gebied van o.a. weerbaarheid en sociale vaardigheden. De OK-coaches spelen hierin een belangrijke rol. Ook de Jeugdverpleegkundigen van de GGD spelen een belangrijke rol in het bevorderen van een gezonde leefstijl en het doorverwijzen van jeugdigen en hun ouders bij (risico op) ongezond gewicht. Onder andere naar een gecombineerd programma van diëtist en fysiotherapeut. Tot slot is er het beweegprogramma "Moeders in Beweging" en het programma Spelen is Leren.

5.2.3 - Geven van voorlichting op basisscholen aan ouders en kinderen en via het jongerenwerk

De GGD Amsterdam heeft in 2020 het programma ‘Gezonde School’ uitgevoerd in het basisonderwijs van gemeente Diemen. Op basis van gesprekken met de scholen worden verschillende prioriteiten gesteld en interventies ingezet. Doelstelling hiervan is het verbeteren van de gezonde ontwikkeling van jongeren. Uiteindelijk hebben vier basisscholen in 2020 deelgenomen aan het programma Gezonde School, waarbij de school gebruik heeft gemaakt van een subsidie om extra aandacht te besteden aan gezondheidsbevordering en preventie op het gebied van onder andere voeding, gezonde leefstijl, opvoeding en media, en buiten spelen.

De kinder-, en jongerenwerkers van de SWD werken bovendien samen met de GGD, kinderfysiotherapeuten en voedingsdeskundigen om een gezonde leefstijl bij kinderen te bevorderen.

Subdoel 5.3 - Terugbrengen van overmatig alcohol- en drugsgebruik

5.3.1 - Handhaven leeftijdsgrenzen voor alcoholverkoop

In het kader van de huidige drank-, en horecaverordening en het preventie- en handhavingsplan alcohol zijn uitgangspunten vastgelegd inzake de handhaving

5.3.2 - Continueren aanpak (vroeg)signalering alcoholmisbruik

Vroegsignalering vindt plaats via de verslavingsconsulent die aanwezig is in de huisartsenpraktijken in Diemen Noord en Zuid. Voorlichting en contact vindt plaat via casuistiekbesprekingen.

5.3.3 - Preventie drugsmisbruik jongeren

Drugsgebruik komt onder andere ter sprake in de puberkring (voor pubers) en de pubercursus (voor ouders).

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf